söndag 13 juni 2010

Den ungerska minoriteten i Slovakien ...

... blir illa behandlad, men kanske det finns en ljusning eftersom premiärminister Robert Ficos socialdemokrater ser ut att förlora valet.

En kommentar: "Nu, efter många år, och efter att ha besökt Slovakien med ungerska registreringsskyltar, där jag fick betala böter vid gränsen och för mindre trafikförseelser - alla kräver betalning av pengar för att reglera, och en oförskämd behandling från slovakisk gränspatrull och poliser - förstår jag äntligen den sanna innebörden av vad som hände mig där - totalt etniskt hat, trots att jag är en främling som bor här, på grund av min bil med ungerska registreringsskyltar har jag blivit en måltavla. Jag visste inte om dessa djupa spänningar, tills vad som hände nu. Är 2010 i ett fritt Europa - jag skulle skämmas om jag var slovak."

Läs mer >>
hd gp svd